طرح رایگان غربالگری سرطان رحم، سرطان پستان و انجام تست پاپ اسمیر

سه‌شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

طرح غربالگری از 23 بهمن تا 14 اسفند سال جاری برای گروه های سنی 21 تا 50 سال خانم ها در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه انجام می گردد.

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری، تست تشخیصی است که به تشخیص سرطان قبل از ظاهر شدن علائم و نشانه ها کمک می کند. تشخیص اولیه سرطان، قطعا درمان موثرتری را به همراه خواهد داشت. با ظاهر شدن علائم، این امکان وجود دارد که سرطان به سایر قسمت های بدن پخش شود.

آن چه که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است تست های غربالگری زمانی از سوی پزشک تجویز شوند که علائمی از سرطان مشاهده نشده است.

در صورتی که نتیجه تست غربالگری غیر عادی باشد، تست های بیشتری از سوی پزشک تجویز خواهد شد. این تست ها، تست های تشخیصی نام دارند.

 

اطلاعات کلی در خصوص سرطان دهانه رحم

  • سرطان دهانه رحم، بیماری است که در آن، سلول های سرطانی در دهانه رحم رشد می کنند.

  • غربالگری سرطان دهانه رحم با تست پاپ اسمیر، آمار ابتلا به این سرطان را کاهش داده است.

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، عفونتی است که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

سرطان دهانه رحم، روند رشد و پیشرفت آهسته ای دارد. قبل از ظاهر شدن سرطان در دهانه رحم، سلول های این ناحیه دستخوش تغییراتی می شوند که اصطلاحا با عنوان دیسپلازی نیز شناخته می شوند. به مرور زمان، سلول های سرطانی به رشد خود ادامه می دهند و نواحی دیگر را نیز درگیر خواهند کرد.

اهمیت غربالگری سرطان دهانه رحم

تست های غربالگری، امکان درمان موثرتر را با توجه به تشخیص اولیه سرطان فراهم می کنند. علاوه بر این، این تست ها با یافتن سلول های غیر عادی، از بروز سرطان در آینده پیشگیری می کنند. چرا که قبل از این که سلول ها سرطان شوند، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد.

معمولا سه تا هفت سال طول می کشد تا تغییرات سلول های دهانه رحم تبدیل به سرطان شود. تست های غربالگری، هر گونه تغییر قبل از سرطان را نشان می دهند.

غربالگری سرطان دهانه رحم با تست پاپ اسمیر

دیسپلازی دهانه رحم معمولا در خانم های بیست و سی سال دیده می شود و مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در خانم های زیر سی سالی که به طور مرتب تست پاپ اسمیر انجام می دهند، بسیار کم است.

پاپ اسمیر، تستی است که سرطان و هر گونه تغییر سلولی که منجر به سرطان می شود را تشخیص می دهد. در این تست، سلول ها از سطح دهانه رحم و واژن گرفته می شوند تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرند.