۷ آوریل (۱۸ فروردین) روز جهانی بهداشت گرامی باد

پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۱

شعار سال 2022 "سیاره ما، سلامتی ما"

در بحبوحه یک بیماری همه گیر، یک سیاره آلوده و بیماری های فزاینده مانند سرطان، آسم و بیماری های قلبی، در روز جهانی بهداشت در سال 2022، سازمان جهانی بهداشت توجه را بر اقدامات فوری مورد نیاز برای حفظ سلامت انسان ها و کره زمین و ایجاد  رفاهی سالم متمرکز خواهد کرد.

  • آیا می توانیم دنیایی را دوباره تصور کنیم که در آن هوای پاک، آب و غذا در دسترس همه باشد؟
  • در کدام مناطق اقتصادها بر سلامت و رفاه متمرکز هستند؟
  • کدام شهرها قابل زندگی هستند و مردم بر سلامت خود و سلامت کره زمین کنترل دارند؟

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه بیش از 13 میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل اجتناب، اتفاق می افتد.

بحران آب و هوایی، بزرگترین تهدید سلامتی و بهداشتی می باشد که بشریت با آن مواجه است.

تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری ما باعث بحران آب و هوا و سلامت می شود. بیش از 90 درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند.

دنیایی که در حال گرم شدن است، شاهد گسترش بیماری‌ها سریع‌تر از همیشه می باشد. حوادث آب و هوایی شدید، تخریب زمین و کمبود آب باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد.

آلودگی و پلاستیک در اعماق اقیانوس‌ها و بلندترین کوه‌ها یافت می‌شوند و به زنجیره غذایی ما راه پیدا کرده‌اند. سیستم‌هایی که غذاها و نوشیدنی‌های بسیار فرآوری‌شده و ناسالم را تولید می‌کنند، موجی از چاقی را تحریک می‌کنند، سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و در عین حال یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهانی را تولید می‌کنند.