۲۲ آوریل ( ۲ اردیبهشت) روز جهانی زمین پاک گرامی باد.

جمعه، ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

شعار سال 2022 " سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک"

پلاستیک، پسماندی که تخمین زده می شود بیش از ۳ میلیارد تن پلاستیک از دهه 50 میلادی تولید شده و حجم آن همچنان در حال رشد است.
پسماند سوغات زندگی مدرن و صنعتی امروزی ما انسان ها است که مهم‌ترین چالش کنونی طبیعت در همه کشورها از جمله ایران است . امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی کشور مدیریت نادرست پسماندها است که خسارت ناشی از آن حدود 450 هزار میلیارد ریال برآورد می شود .
سالیانه بیش از 61 میلیون تن انواع پسماند در کشور تولید می شود که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بین ۱۰ تا ۱۷ درصد بازیافت می شود . در حالیکه در کشورهای پیشرفته این عدد به حدود ۷۰ درصد می رسد .
مدیریت نادرست پسماندها باعث شده ، بیشتر مناطق کشور به‌ ویژه استان های شمالی با بحران زیست‌محیطی مواجه شوند . به باور کارشناسان عدم آگاهی مردم از اوضاع کنونی زمین شاید مهمترین عامل افزایش آلودگی های محیط زیستی و تخریب سرزمین است . از این روز اهمیت روز جهانی زمین ایجاب می کند؛ مردم با ارزش‌های زیست محیطی و عواملی که زمین را تهدید می کند، آشنا شوند .
آنچه مسلم است زمین پاک، نیاز همه نسل ها و حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی و عمومی است . در این میان فرهنگ سازی و آموزش می تواند دو اصل مهم در حفظ محیط زیست پیرامون ما باشد .